Åsiktsinlägg - Att rida utan hjälm

Ska skriva mitt första åsiktsinlägg nu då och jag tog ett ämne som många brukar ta upp. Nämligen "att rida utan hjälm"!
 
Jag anser att självklart ska man alltid rida med hjälm. Vem som helst kan ramla av och slå i huvudet och dödsolyckor förekommer. Den snällaste hästen kan snubbla och stå på näsan med dig under. Det finns inga försvar att inte rida med hjälm, men jag är inte heller den som argumenterar i år och dar för just denna åsikt.
 
Det har hänt mig att Fluffy har snubblat och jag har ramlat av honom. Dessutom gick tyglarna sönder. 
Vid vissa tillfällen som när jag ramlade av en B-ponny och fick världens största bula i pannan så är jag glad att jag hade hjälm på huvudet! 
 
Jag anser att man har ett eget val, rider man med hjälm så gör man, rider man utan så är det inte bra men upp till den som gör det. Med dagens moderna lättvikshjälmar går dock argumentet att "hjälm är obekvämt" helt bort i min värld. Men som sagt, det är ens eget val och det finns alltid risker. Jag tycker faktiskt att det är ganska skönt att ha en hjälm på huvudet, jag känner mig tryggare, även på marken.
 
Men jag föredrar utan när jag håller på med hästar på marken men på hästryggen är det självklart. Egentligen ska det inte vara så, det är minst lika farligt på marken som på hästryggen om man tänker efter.
 
Jag håller med om att det kan vara snyggt att ta lite bilder utan hjälm på en fotografering, det blir ju faktiskt snyggast och jag tänker själv göra det. Men jag säger inte att hjälmen förstör bilden, frö det gör den inte!
 
Tur att hjälmen finns ändå! 
 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra inlägg!!

2013-03-12 @ 21:09:36
Postat av: Jennifer Olsson

Håller med, alla hästar har sitt inlärda flyktbeteende, så även de coolaste av hästar kan få panik så det är alltid bättre att förekomma, även om man litar på hästen man rider.

2013-03-17 @ 23:17:40
URL: http://pilots.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0