Dressyrträning 6/4

Tjena! 
 
Nu är jag slut efter en heldag i stallet! Snart middag och sen blir det nog mys framför TV:n som vanligt.
 
Idag blev det dressyrträning för min del i alla fall. Det var tänkt att vi skulle sträcka hagarna idag men det är fortfarande mycket snö kvar och det kanske ska komma mer också. Orkar inge mer snö nu! Nu ska det bli sommar så vi kan rida ut och bada! I sommar tror jag nog att jag och Emma ska lasta hästarna och åka och bada i Bocksjön. Det ska bli så himla kul!
Fast vattnet i bocksjön stinker. Men aja, längtar tills vi kan använda paddocken igen. Så härligt att hoppträna där och tänkt dressyrträningarna ute. Då kan mamma/pappa fota när jag rider!
Paddocken är framskottad nu i alla fall så snart bör väl sanden komma fram och man kan smått rida där. 
Kommer ihåg när man inte tränade på onsdagar och det var en fodervärldsdag. Då fick man rida i den blöta och leriga paddocken. 
 
Aja, både mamma och pappa följde med mig till stallet idag och kollade på min dressyrträning. 
Fluffy var fin och lugn idag. Alltid när Birgitta står och pratar om vad vi ska göra och sådär så står Fluffy alltid och sover! Han är så gullig :')
Idag skulle vi jobba mycket med skänkelvikning och att få hästarna att gå i sidled. Men vi skulle också rida olika vägar som på medellinjen, kvartslinjen och volter. Måste säga att jag var lite orolig i början, Fluffy som är så dålig på det. Eller dålig är han väl inte men det är nog en av hans svaga sidor om jag säger så.
Vi skulle gå på kvartslinjen på ridhuset och flytta i sidled. Det gick väl sådär i början och Fluffy förstod inte riktigt vad han skulle göra. Men det gick bättre och bättre!
Sen skulle vi göra en trappa. Alltså vi skulle först flytta i sidled och sen skulle vi skritta framåt så det blev som en trappa. Om det inte skulle vara ett ändå hovspår så skulle det se ut som en trappa. Vi skulle gå snett igenom och göra det och det gick faktiskt bättre än vad jag trodde. 
Sen skulle vi göra samma sak fast i trav och göra halt istället för att gå framåt. 
 
När vi hade jobbat ett tag så skulle vi fortsätta i galopp. Fast nu skulle vi rida på medellinjen och göra volter i galopp. Väldigt bra för Fluffys högergalopp! Först så tänkte jag att Fluffy kan ju inte göra volter i galopp! Han kommer ju snubbla eller nått. Det gjorde han när han kom och jag hade ridit honom i kanske 2 månader. 
 
Men det gick kanonbra! Vi skulle rida i sakta skritt och sen vända in på en liten volt och fatta galopp. Han fick korsgalopp några gånger eller vänstergalopp när jag var i höger men det skulle jag inte bry mig om utan han skulle tänka själv och det blir ju jobbigare om han har vänstergalopp i högervarv så tillslut bytte han ju! Och han fick en jättefin galopp även om han var stark och jobbig ibland. 
Birgitta sa att vi hade utvecklats väldigt mycket och att jag rider jättebra nu! Nu jobbar vi verkligen och det har gått jättefort med våra problem!
 
Super nöjd med träningen och det kommer jag verkligen göra om själv, speciellt det här med volterna! Han var så fin :')
 
Kommer fler bilder senare!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0