Åsiktsinlägg - Hästlivet

Som vi hästmänniskor alla vet så är ”hästvärlden” en alldeles speciell värld. En värld av åsikter, fördomar och folk som alltid ”vet bäst”.

 

Folk har en förmåga att alltid kommentera andra när det gäller ridstil, val av utrustning, träningsupplägg osv. Det är ett evigt tjat om att ”jag vet bäst – såhär ska man göra”. Det märker man väldigt tydligt bl.a inom bloggvärlden när det gäller hästbloggar. Folk kommenterar i kommentarsfälten och har åsikter efter åsikter. Vissa som är välmenade och andra som man inte alls förstår sig på. Bläddrar man runt på olika hästbloggar så kan man se massvis av dessa kommentarer. Även folk som skriver inlägg om hur bra man är själv och hur dåliga alla andra är osv.

Kritik som är väl formulerad är värdefullt och gör att det möjligt för personen som kritiseras att ta till sig den på ett bra sätt och på så sätt lära sig mer och utvecklas. Felriktad kritik som folk häver ur sig bara för att personen i fråga letar chanser att kritisera eller rent av vill vara elak – är sådan kritik man aldrig ska ta till sig utav! Men tyvärr vet vi att det är väldigt lätt att ta till sig de där elaka orden. Man brukar ju säga att en elak kommentar väger tyngre än tio positiva kommentarer.

Vad jag helt enkelt inte förstår är varför?! Vad är vitsen med att skrivasäga att ”Du rider dåligt” eller ”du borde inte ha häst”. Eller folk som har varit och tittat på en träning kan säga ”vad alla rider dåligt!”

Nu vill jag göra klart för er att jag inte menar att det är fel att kritisera folk som rider/hanterar hästar på ett sätt som är skadligt för hästen. Det är ett annat ämne…
Utan jag menar åsikter som folk har om hästfolk överlag! Att folk sitter och vräker ur sig elaka kommentarer om en helt vanlig ryttare som kanske lagt ut en film från dagens ridpass som man är själv är nöjd med – men sen blir övervräkt med kommentarer om att ”hästen går fel” ”du sitter dåligt” osv. Snälla människor tänk på hur ni ger kritik till andra!

Man måste förstå att alla inte sysslar med ridsporten för att bli en del av värdseliten – ridning är en sport för alla. För hobbyryttare, tävlingsmänniskor, handikappade osv. Listan är lång! Det är ingen som är fullärd när det gäller hästar och ridning och för att bli duktig gäller det att kunna ge och ta konstruktiv kritik för att utvecklas och lära sig mer.

Man borde ställa sig själv frågan innan man knattrar in en elak kommentar på tangentbordet framför datorn – Varför skriver jag den här kommentaren? Är det välmenad kritik eller är det endast för att trycka ner personen i fråga, för att hävda sig själv, för att jag tycker illa om personen eller för att du kanske känner sig bättre själv när du pekar ut andras fel och brister?

 

Jag tvivlar starkt på att man blir lyckligare eller duktigare själv för att man sitter och skriver elaka kommentarer. Nej, skärpning … Varför inte bara ta och tagga ner och låta folk njuta av dessa vackra varelser och av den fantastiska sporten ridning!

Och sen det här med att vara anonym. Jag förstår egentligen inte riktigt varför.. Fick en kommentar för nån dag sen, varför kommentera massa dumma grejer utan att skriva åtminstonde ett förnamn?

Visst, jag respekterar att man vill vara anonym men sluta kommentera dumma saker då!

 

 

Kommentarer
Postat av: Maria

Bra skriver Emilia!

2013-04-23 @ 17:12:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0