Åsiktsinlägg - Bett

Det finns hur många olika bett som helst att välja mellan, vissa är milda medans andra är skarpare. Jag anser att man ska försöka rida på ett så milt bett som möjligt. Men i vissa vall så kan det bara bli dåligt av att rida på mildare bett. Rider man på ett milt bett på en häst som är väldigt stark så blir ryttaren oftast väldigt hård i handen och man får sitta och dra för att få stopp på hästen. Då kan man ju använda sig av ett lite skarpare bett ett tag och rida så lungt och stillsamt som möjligt med det bettet. För att hästen tycker inte det är så skönt att bli dragen i munnen och ha en hård, stum ryttare som sitter på ryggen. Och jag tror inte heller ryttaren mår bra av att få dra så himla mycket i sin häst för att just få stopp på den. Då anser jag att det är bättre att rida lungt och stillsamt på ett skarpare bett istället. 
 
Sen finns det ju även dom som stoppar in ett skarpt bett i munnen på sin häst fast det kanske inte behöver det. Varför vet jag inte men jag vet att det är väldigt vanligt. Det kan ju vara att dom inte är tillräckligt kunniga för att känna vilket bett hästen trivs bäst på. Sen vet jag vissa som har pessoabett bara för att dom tycker det är fint med dom små ringarna som går neråt utan att veta vad bettet har för inverkan och vad det gör. 
 
På tex. tävlingsplatser så ser man ju väldigt många olika bett på olika hästar. Vissa har bett som ser väldigt skarpa och elaka ut som jag aldrig har sett förut och man undrar ju om det verkligen behövs. Det finns dom som löser problemen med ett skarpare bett. Fast man inte vill inse det så finns det personer som är såna här, hästen är en maskin i deras ögon.
 
 
Ett bett som jag inte alls tycker om är pessoa. För bara några månader sen så var vi på jakt efter ett bra bett att kunna ha på Fluffy och det var en kvinna som tyckte att jag skulle prova ett sånt men jag vägrade! 
Jag har ofta sett hästar som går med öppna munnar när dom rids på pessoa. 
Men visst, om hästen går på ridskola och kan bli stark och dra iväg är det väl en bra lösning för dom men jag skulle aldrig ens stoppa in ett sånt bett på min häst! 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Stina Haglundh

Gå ut och googla om Pessoa så kommer du hålla fast vid din åsikt att inte rida på det.
Något jag alltid gått efter är "hellre rida fint på ett lite skarpare bett än fult på ett milt." Citat från lilla mig, höhö. ;) Nej men jag håller med dig! Och rider du på ett skarpt bett betyder det ju inte att hästen är olydig, utan du och hästen kanske trivs bättre på t.ex ett kandar än ett gummibett. Det varierar ju från ekipage till ekipage! Men man ska veta vad man gör innan man rider med skarpa bett, för det är ju trots allt hästens mun vi talar om ^^
Bra skrivet :)

Svar: Bra citat Stina!Tack :)
Emilia Jansson

2013-04-02 @ 20:41:45
URL: http://www.nattstad.se/pinkyboii
Postat av: Jennifer Olsson

Mitt sätt att se på det är att alla bett kan användas när man använder det på rätt sätt och är van, men om man är orutinerad och kanske balanserar sig i sadeln genom att hålla alldeles för hårt grepp i tyglarna eller om man tycker hästen är alldeles för stark bör man nog fundera på hur man kan ändra på sitt sätt att rida, för då anser jag att det är där svaret finns, inte att använda så skarpt bett som möjligt för att man som orutinerad ska kunna rida en häst man inte kan kontrollera. HATAR att se unga flickor, som inte ridigt mer än 1-2 år använder skarpa bett, och inte kan hålla handen stilla och drar i hästarnas munnar istället för att leda smått.
Till exempel ridskole elever - de har ingen susning om vad de sysslar med så där skulle jag inte vilja se en häst gå förlorad och tappa alla chanser att utvecklas bara för att dessa inte kan ännu, och om den hästen som man sätter nybörjare på inte är lugn nog passar den inte där. Jag anser att om man inte vet vad man håller på eller om man inte behöver något skarpare rider man på ett sådant smärtfritt bett som möjligt då hästens mun är mycket känslig, det är bäst för alla inblandade.

Svar: Du är så bra på att skriva! :D
Emilia Jansson

2013-04-02 @ 21:00:30
URL: http://pilots.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0