JAG OCH MIN HÄST - DAG 10

1. Presentera dig och din häst
2. Min favorit sak i stallet
3. Första bilden/bilderna du tog på din häst
4. Så här är min häst att rida
5. Så här ser mitt ridschema ut på ett ungefär varje vecka
6. Dethär äter min häst varje dag
7. En nytagen bild & 5 punkter som beskriver min häst
8. Därför fastnade jag för ridning
9. Bilder & text om de sköthästar jag har haft
10. Beskriv ett vanligt ridpass
11. Dethär finns i min ryktlåda
12. Så här borstar jag min häst
13. En rundtur i stallet (ska försöka att inte få med några hästar eller personer, fast Fluffy kanske får vara med xD)
14. Dethär finns i mitt skåp
15. Mina sysslor i stallet
16. Skriv lite kort om min ridklubb
17. Vad jag är inriktad i
18. Min hästs vardagsoufit (täcken, utrustning o.s.v)
19. Min ridutrustning
20. Därför är min hästspeciell ♥
21. Den bästa/coolaste bild du har på din häst
 
Ett vanligt "dressyr" pass tänker jag beskriva.
Kan börja med att jag går lite med hästen innan jag hoppar upp men eftersom ridhuset ligger en bit bort så brukar jag bara sitta upp nästan på engång.
Men sockerbitarna jag hoppar upp på står ju inte vid ingången varje gång så för det mesta får man gå med hästen en bit. Sen börjar jag ju alltid med att skritta igång. Ibland på hellånga tyglar och ibland inte. 
Gör oftast lite tempoväxlingar, halter och volter för att se att allt funkar och att hästen lyssnar på mig. Sen kan jag börja småställa lite men inte mycket. När jag börjar trava igång vill jag inte att hästen ska gå och dra benen efter sig utan den ska vara på G men inte springa för fort, man ska ju jogga igång hästarna. Kollar att allt funkar även här, tempoväxlingar, volter och halter.
Sen kan jag börja finslipa lite. T.ex att jag sätter mig ned i sadeln, börjar kräva mer utav hästen och ställa.
Kan även göra serpentiner och flytta bogen för att mjuka upp hästen. Mest i högervarv på Fluffy eftersom han har svårast i det varvet. 
Sen kanske jag saktar ned till skritt under allt jobb och ställer lite och så. 
Kan även flytta lite också.
I galoppen bruakr jag bara börja med att galoppera fram lite lätt och sen börjar jag jobba med sakta galopp.
Jag är en sån som vill skritta av min häst läääänge ;)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0