Birgitta träning 17/12

Efter skolan tog jag bussen till stallet.
När jag kom dit så bytte jag om och började mocka.
Näe jag nästan var klar ringde mamma och sa att jag skulle träna 16.30!
Klockan var typ 16 och jag hade inte ens fixat nått! Dessutom ska man värma upp en stund innan!
Så mamma skyndade sig dit men sen visade det sig att alla hade blandat ihop allt så jag red kvart över fem som planerat.
Sen gick jag till ridhuset och började värma upp lite.
Efter en stund fick både jag och Alma en örsnäcka och sen frågade Birgitta massa saker om Fluffy och mig.
Jag sa att han är lite svag i högervarv och att han är stel i bogarna.
Hon berättade att galoppen börjar i bakbenen och att om han inte vill fatta högergalopp så är det vänsterbakben han är svag i.
Så det var väl det vi jobbade på idag och även en dag på jullovet.
Hon sa att det var bäst att ta tag i problemet på engång!
Så jag började värma upp lite själv och sen så saktade jag av till skritt och så skulle vi ligga på en volt. 
Vi skulle ställa utåt men fortfarande gå på volten.
Sen så skulle jag gå längs väggarna och liksom styra in honom i väggen så han gör skänkelvikning ungefär. Bara för att få honom att jobba med sina bakben!
Så det var det jag gjorde hela träningen. Styrde upp honom i väggen!
Svårt att förklara men man kände hur han började släppa lite! ;)
Sen skulle jag trava och så skulle jag svänga in honom i väggen (alltså att halsen är böjd) och så skulle jag öka så han fattade galopp.
Första gången fattade han faktiskt högergalopp men sen började han bli trött så han ville inge mer.
Vill absolut träna för Birgitta igen, helst varje måndag! :) Men hon har ju bara träningar varannan och dessutom har jag ingen fast tid utan jag får ta en tid som ingen kan ta.
 
Det var riktigt kul och hon sa att jag red bra :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0